Tillgänglig vård – en webbplats från Sveriges kommuner och landsting

Kontakt med primärvården - Telefontillgänglighet

Alla som ringer ska få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och/eller tidsbokning samma dag enligt den nationella vårdgarantin. Här visas måluppfyllelsen, dvs andel patienter som fick kontakt samma dag under den aktuella mätperioden.

Läs mer om vad som mäts och hur

Urvalet innehåller inga resultat. Var god ändra filterinställningarna.

Laddar in data...

Urval: Jämtland Härjedalen

Resultaten nedan baseras på att landstinget/regionen rapporterar varje månad.

Läs mer

Målet är att alla landsting/regioner ska redovisa telefontillgängligheten varje månad. Några landsting/regioner har redan idag möjlighet att göra detta, och det finns därmed resultat från dessa landsting/regioner varje månad. Observera - "Sverige" är ett sammanslaget resultat enbart för de landsting/regioner som kan redovisa uppgifterna för vald mätning.

Måluppfyllelse telefontillgänglighet

December 2016

  • 90%
  • 82%
  • Måluppfyllelse vårdgaranti
  • 82% (Riket: 90%)
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna inom samma dag.
  Jan 2016 Feb 2016 Mars 2016 Apr 2016 Maj 2016 Juni 2016 Juli 2016 Aug 2016 Sep 2016 Okt 2016 Nov 2016 Dec 2016
Urval 79% 86% 81% 84% 82% 85% 85% 79% 84% 81% 83% 82%
Riket 87% 89% 87% 89% 91% 89% 89% 88% 90% 90% 89% 90%
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna samma dag, per månad eller vår/höst. Vår- och höstresultat finns för alla landsting/regioner. Månadsresultat finns för de landsting/regioner som valt att redovisa per månad.

Bakgrundsinformation

Hur drivs vårdcentralerna?

Offentlig Privat
83% (20 st) 17% (4 st)
77% (146 st) 23% (44 st)
Andel och antal vårdcentraler som drivs i offentlig respektive privat regi. Sverigesiffror i blått. Ej deltagit:
Jämtland Härjedalen : 2 st
Riket : 30 st

Vilken typ av telefonisystem används?

  • Datoriserad växel 14 st (58,3%)
  • Återuppringningssystem 10 st (41,7%)
  • Saknar datoriserat system 0 st (0%)
Här visas hur många vårdcentraler som har vilket slags telefonisystem som används för att ta emot samtal. Måluppfyllelsen visas bara för de vårdcentraler som har datoriserade system, dvs. de vårdcentraler som antingen ringer upp (återuppringningssystem) eller placerar personen i en telefonkö (datoriserad växel).

Översikt

Exportera alla vårdcentraler i Sverige Exportera till Excel
Landsting / region Måluppfyllelse vårdgarantin
(Andel besvarade samtal samma dag)
Antal besvarade samtal Totalt antal samtal
Riket
90 % 280 753 st 311 161 st
Norra sjukvårdsregionen
90 % 123 080 st 137 501 st
Jämtland Härjedalen
82 % 17 526 st 21 405 st
Backe hälsocentral
91 % 362 st 399 st
Brunflo hälsocentral
77 % 727 st 948 st
Bräcke hälsocentral
62 % 542 st 881 st
Fjällhälsan Hede, Vemdalen
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Frösö hälsocentral
88 % 1 608 st 1 818 st
Funäsdalen hälsocentral
94 % 308 st 329 st
Föllinge hälsocentral
91 % 289 st 319 st
Gäddede hälsocentral
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Hallens vårdcentral
93 % 185 st 199 st
Hammarstrands hälsocentral
70 % 612 st 869 st
Hälsocentral Krokom
84 % 1 390 st 1 647 st
Hälsocentral Lugnvik
74 % 1 151 st 1 550 st
Järpens hälsocentral
91 % 754 st 828 st
Kälarne hälsocentral
92 % 245 st 266 st
Lit Hälsocentral
89 % 440 st 495 st
Myrviken hälsocentral
90 % 523 st 580 st
Nya Närvården, Strömsund-Hoting-Hammerdal
93 % 1 490 st 1 609 st
Odensala hälsocentral
73 % 1 522 st 2 091 st
Offerdals hälsocentral
91 % 503 st 552 st
Strömsunds hälsocentral
73 % 882 st 1 215 st
Svegs hälsocentral
89 % 817 st 916 st
Svenstaviks hälsocentral
86 % 593 st 693 st
Zätagränds hälsocentral
74 % 1 537 st 2 088 st
Åre hälsocentral
94 % 1 046 st 1 113 st