Tillgänglig vård – en webbplats från Sveriges kommuner och landsting

Kontakt med primärvården - Telefontillgänglighet

Alla som ringer ska få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och/eller tidsbokning samma dag enligt den nationella vårdgarantin. Här visas måluppfyllelsen, dvs andel patienter som fick kontakt samma dag under den aktuella mätperioden.

Läs mer om vad som mäts och hur

Urvalet innehåller inga resultat. Var god ändra filterinställningarna.

Laddar in data...

Urval: Örebro

Resultaten nedan baseras på att landstinget/regionen rapporterar varje månad.

Läs mer

Målet är att alla landsting/regioner ska redovisa telefontillgängligheten varje månad. Några landsting/regioner har redan idag möjlighet att göra detta, och det finns därmed resultat från dessa landsting/regioner varje månad. Observera - "Sverige" är ett sammanslaget resultat enbart för de landsting/regioner som kan redovisa uppgifterna för vald mätning.

Måluppfyllelse telefontillgänglighet

December 2016

  • 90%
  • 84%
  • Måluppfyllelse vårdgaranti
  • 84% (Riket: 90%)
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna inom samma dag.
  Jan 2016 Feb 2016 Mars 2016 Apr 2016 Maj 2016 Juni 2016 Juli 2016 Aug 2016 Sep 2016 Okt 2016 Nov 2016 Dec 2016
Urval 79% 81% 79% 85% 84% 83% 83% 83% 84% 84%
Riket 87% 89% 87% 89% 91% 89% 89% 88% 90% 90% 89% 90%
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna samma dag, per månad eller vår/höst. Vår- och höstresultat finns för alla landsting/regioner. Månadsresultat finns för de landsting/regioner som valt att redovisa per månad.

Bakgrundsinformation

Hur drivs vårdcentralerna?

Offentlig Privat
86% (25 st) 14% (4 st)
77% (146 st) 23% (44 st)
Andel och antal vårdcentraler som drivs i offentlig respektive privat regi. Sverigesiffror i blått. Ej deltagit:
Örebro : 2 st
Riket : 30 st

Vilken typ av telefonisystem används?

  • Datoriserad växel 1 st (3,4%)
  • Återuppringningssystem 27 st (93,1%)
  • Saknar datoriserat system 1 st (3,4%)
Här visas hur många vårdcentraler som har vilket slags telefonisystem som används för att ta emot samtal. Måluppfyllelsen visas bara för de vårdcentraler som har datoriserade system, dvs. de vårdcentraler som antingen ringer upp (återuppringningssystem) eller placerar personen i en telefonkö (datoriserad växel).

Översikt

Exportera alla vårdcentraler i Sverige Exportera till Excel
Landsting / region Måluppfyllelse vårdgarantin
(Andel besvarade samtal samma dag)
Antal besvarade samtal Totalt antal samtal
Riket
90 % 280 753 st 311 161 st
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
91 % 157 673 st 173 660 st
Örebro
84 % 43 432 st 51 486 st
Adolfsbergs vårdcentral
76 % 1 908 st 2 515 st
Askersunds vårdcentral
83 % 1 524 st 1 835 st
Baggängens vårdcentral
68 % 1 559 st 2 278 st
Brickebackens vårdcentral
79 % 1 220 st 1 541 st
Brickegårdens vårdcentral
95 % 1 802 st 1 899 st
Capio vårdcentral Haga
80 % 1 987 st 2 492 st
Capio vårdcentral Lekeberg
97 % 1 464 st 1 512 st
Freja vårdcentral
79 % 943 st 1 188 st
Hallsbergs vårdcentral
66 % 1 426 st 2 172 st
Hällefors vårdcentral
85 % 1 007 st 1 185 st
Karla vårdcentral
59 % 1 426 st 2 399 st
Karolina vårdcentral
89 % 2 287 st 2 565 st
Kopparbergs vårdcentral
94 % 933 st 994 st
Kumla vårdcentral
91 % 3 755 st 4 117 st
Laxå vårdcentral
91 % 1 299 st 1 425 st
Lillåns vårdcentral
91 % 1 512 st 1 666 st
Lindesbergs vårdcentral
100 % 1 527 st 1 528 st
Mikaeli vårdcentral
85 % 1 201 st 1 420 st
Nora Vårdcentral
82 % 1 563 st 1 897 st
Odensbackens vårdcentral
98 % 838 st 859 st
Olaus Petri vårdcentral
98 % 2 928 st 3 003 st
Pilgårdens Vårdcentral
97 % 1 316 st 1 357 st
Pålsboda vårdcentral
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Skebäcks vårdcentral
82 % 2 104 st 2 556 st
Storå vårdcentral
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Tybble vårdcentral
80 % 1 522 st 1 905 st
Varberga vårdcentral
71 % 1 195 st 1 693 st
Vivalla vårdcentral
97 % 2 015 st 2 083 st
Ängens vårdcentral
84 % 1 171 st 1 402 st