Tillgänglig vård – en webbplats från Sveriges kommuner och landsting

Kontakt med primärvården - Telefontillgänglighet

Alla som ringer ska få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och/eller tidsbokning samma dag enligt den nationella vårdgarantin. Här visas måluppfyllelsen, dvs andel patienter som fick kontakt samma dag under den aktuella mätperioden.

Läs mer om vad som mäts och hur

Urvalet innehåller inga resultat. Var god ändra filterinställningarna.

Laddar in data...

Urval: Örebro

Resultaten nedan baseras på att landstinget/regionen rapporterar varje månad.

Läs mer

Målet är att alla landsting/regioner ska redovisa telefontillgängligheten varje månad. Några landsting/regioner har redan idag möjlighet att göra detta, och det finns därmed resultat från dessa landsting/regioner varje månad. Observera - "Sverige" är ett sammanslaget resultat enbart för de landsting/regioner som kan redovisa uppgifterna för vald mätning.

Måluppfyllelse telefontillgänglighet

Mars 2017

  • 89%
  • 82%
  • Måluppfyllelse vårdgaranti
  • 82% (Alla landsting: 89%)
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna inom samma dag.
  Apr 2016 Maj 2016 Juni 2016 Juli 2016 Aug 2016 Sep 2016 Okt 2016 Nov 2016 Dec 2016 Jan 2017 Feb 2017 Mars 2017
Urval 85% 84% 83% 83% 83% 84% 84% 82% 84% 82%
Alla landsting 89% 91% 89% 89% 88% 90% 90% 89% 90% 87% 90% 89%
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna samma dag, per månad eller vår/höst. Vår- och höstresultat finns för alla landsting/regioner. Månadsresultat finns för de landsting/regioner som valt att redovisa per månad.

Bakgrundsinformation

Hur drivs vårdcentralerna?

Offentlig Privat
86% (25 st) 14% (4 st)
77% (146 st) 23% (44 st)
Andel och antal vårdcentraler som drivs i offentlig respektive privat regi. Sverigesiffror i blått. Ej deltagit:
Örebro : 2 st
Alla landsting : 35 st

Vilken typ av telefonisystem används?

  • Datoriserad växel 1 st (3,4%)
  • Återuppringningssystem 27 st (93,1%)
  • Saknar datoriserat system 1 st (3,4%)
Här visas hur många vårdcentraler som har vilket slags telefonisystem som används för att ta emot samtal. Måluppfyllelsen visas bara för de vårdcentraler som har datoriserade system, dvs. de vårdcentraler som antingen ringer upp (återuppringningssystem) eller placerar personen i en telefonkö (datoriserad växel).

Översikt

Exportera alla vårdcentraler i Sverige Exportera till Excel
Landsting / region Måluppfyllelse vårdgarantin
(Andel besvarade samtal samma dag)
Antal besvarade samtal Totalt antal samtal
Alla landsting
89 % 329 599 st 371 116 st
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
91 % 190 987 st 210 131 st
Örebro
82 % 52 797 st 64 229 st
Adolfsbergs vårdcentral
57 % 1 839 st 3 216 st
Askersunds vårdcentral
83 % 1 813 st 2 177 st
Baggängens vårdcentral
91 % 2 466 st 2 724 st
Brickebackens vårdcentral
87 % 1 577 st 1 817 st
Brickegårdens vårdcentral
90 % 2 272 st 2 517 st
Capio vårdcentral Haga
68 % 2 130 st 3 155 st
Capio vårdcentral Lekeberg
94 % 1 766 st 1 869 st
Freja vårdcentral
77 % 1 240 st 1 616 st
Hallsbergs vårdcentral
62 % 1 500 st 2 425 st
Hällefors vårdcentral
87 % 1 263 st 1 453 st
Karla vårdcentral
64 % 1 939 st 3 036 st
Karolina vårdcentral
99 % 2 776 st 2 799 st
Kopparbergs vårdcentral
98 % 1 235 st 1 260 st
Kumla vårdcentral
97 % 4 672 st 4 811 st
Laxå vårdcentral
93 % 1 371 st 1 467 st
Lillåns vårdcentral
69 % 1 542 st 2 226 st
Lindesbergs vårdcentral
100 % 2 126 st 2 126 st
Mikaeli vårdcentral
91 % 1 534 st 1 691 st
Nora Vårdcentral
94 % 2 107 st 2 247 st
Odensbackens vårdcentral
90 % 1 010 st 1 121 st
Olaus Petri vårdcentral
93 % 3 552 st 3 811 st
Pilgårdens Vårdcentral
95 % 1 617 st 1 703 st
Pålsboda vårdcentral
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Skebäcks vårdcentral
83 % 2 823 st 3 393 st
Storå vårdcentral
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Tybble vårdcentral
63 % 1 785 st 2 843 st
Varberga vårdcentral
59 % 1 396 st 2 349 st
Vivalla vårdcentral
85 % 2 068 st 2 432 st
Ängens vårdcentral
71 % 1 378 st 1 945 st