Tillgänglig vård – en webbplats från Sveriges kommuner och landsting

Kontakt med primärvården - Telefontillgänglighet

Alla som ringer ska få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och/eller tidsbokning samma dag enligt den nationella vårdgarantin. Här visas måluppfyllelsen, dvs andel patienter som fick kontakt samma dag under den aktuella mätperioden.

Läs mer om vad som mäts och hur

Urvalet innehåller inga resultat. Var god ändra filterinställningarna.

Laddar in data...

Urval: Örebro

Resultaten nedan baseras på att landstinget/regionen rapporterar varje månad.

Läs mer

Målet är att alla landsting/regioner ska redovisa telefontillgängligheten varje månad. Några landsting/regioner har redan idag möjlighet att göra detta, och det finns därmed resultat från dessa landsting/regioner varje månad. Observera - "Sverige" är ett sammanslaget resultat enbart för de landsting/regioner som kan redovisa uppgifterna för vald mätning.

Måluppfyllelse telefontillgänglighet

Januari 2017

  • 87%
  • 82%
  • Måluppfyllelse vårdgaranti
  • 82% (Riket: 87%)
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna inom samma dag.
  Feb 2016 Mars 2016 Apr 2016 Maj 2016 Juni 2016 Juli 2016 Aug 2016 Sep 2016 Okt 2016 Nov 2016 Dec 2016 Jan 2017
Urval 81% 79% 85% 84% 83% 83% 83% 84% 84% 82%
Riket 89% 87% 89% 91% 89% 89% 88% 90% 90% 89% 90% 87%
Andel telefonsamtal som besvarades av vårdcentralen/vårdcentralerna samma dag, per månad eller vår/höst. Vår- och höstresultat finns för alla landsting/regioner. Månadsresultat finns för de landsting/regioner som valt att redovisa per månad.

Bakgrundsinformation

Hur drivs vårdcentralerna?

Offentlig Privat
86% (25 st) 14% (4 st)
77% (146 st) 23% (44 st)
Andel och antal vårdcentraler som drivs i offentlig respektive privat regi. Sverigesiffror i blått. Ej deltagit:
Örebro : 2 st
Riket : 20 st

Vilken typ av telefonisystem används?

  • Datoriserad växel 1 st (3,4%)
  • Återuppringningssystem 27 st (93,1%)
  • Saknar datoriserat system 1 st (3,4%)
Här visas hur många vårdcentraler som har vilket slags telefonisystem som används för att ta emot samtal. Måluppfyllelsen visas bara för de vårdcentraler som har datoriserade system, dvs. de vårdcentraler som antingen ringer upp (återuppringningssystem) eller placerar personen i en telefonkö (datoriserad växel).

Översikt

Exportera alla vårdcentraler i Sverige Exportera till Excel
Landsting / region Måluppfyllelse vårdgarantin
(Andel besvarade samtal samma dag)
Antal besvarade samtal Totalt antal samtal
Riket
87 % 317 118 st 363 658 st
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
89 % 178 340 st 200 771 st
Örebro
82 % 49 021 st 59 692 st
Adolfsbergs vårdcentral
78 % 2 256 st 2 891 st
Askersunds vårdcentral
81 % 1 636 st 2 029 st
Baggängens vårdcentral
82 % 2 089 st 2 560 st
Brickebackens vårdcentral
83 % 1 491 st 1 806 st
Brickegårdens vårdcentral
89 % 1 996 st 2 240 st
Capio vårdcentral Haga
79 % 2 167 st 2 741 st
Capio vårdcentral Lekeberg
86 % 1 602 st 1 861 st
Freja vårdcentral
88 % 1 219 st 1 383 st
Hallsbergs vårdcentral
58 % 1 317 st 2 290 st
Hällefors vårdcentral
96 % 1 140 st 1 192 st
Karla vårdcentral
62 % 1 879 st 3 051 st
Karolina vårdcentral
92 % 2 466 st 2 688 st
Kopparbergs vårdcentral
85 % 1 087 st 1 282 st
Kumla vårdcentral
94 % 4 226 st 4 484 st
Laxå vårdcentral
92 % 1 327 st 1 441 st
Lillåns vårdcentral
71 % 1 507 st 2 137 st
Lindesbergs vårdcentral
100 % 1 976 st 1 981 st
Mikaeli vårdcentral
73 % 1 368 st 1 879 st
Nora Vårdcentral
81 % 1 714 st 2 119 st
Odensbackens vårdcentral
92 % 931 st 1 012 st
Olaus Petri vårdcentral
86 % 3 143 st 3 659 st
Pilgårdens Vårdcentral
93 % 1 425 st 1 536 st
Pålsboda vårdcentral
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Skebäcks vårdcentral
77 % 2 504 st 3 233 st
Storå vårdcentral
Ej deltagit Ej deltagit Ej deltagit
Tybble vårdcentral
67 % 1 660 st 2 490 st
Varberga vårdcentral
66 % 1 353 st 2 036 st
Vivalla vårdcentral
95 % 2 067 st 2 186 st
Ängens vårdcentral
99 % 1 475 st 1 485 st